10 fouten die ik maakte toen ik begon met (hard)lopen

Nu ik buiten de stad woon heb ik veel meer inspiratie om te lopen. En daarmee bedoel ik zowel wandelen als rennen! Waar ik in de stad liever de tram pakte voor langere afstanden, of niet tussen de voetgangers wilde hardlopen, ben ik nu vaak buiten te vinden om een rondje te rennen of een langere tocht te wandelen. Wel heb ik bij het begin van mijn training een hoop beginnersfouten gemaakt. Ben je benieuwd naar welke? Ik deel met jou de 10 fouten die ik maakte toen ik begon met (hard)lopen.

1: Lopen op slechte schoenen

Ja, inkoppertje. Lopen op slechte schoenen is echt een no-go voor je voeten. Niet alleen krijg je sneller last van blaren; je kunt ook makkelijker last krijgen van blessures. De fout die ik maakte was dat ik een lange tocht ging wandelen op mijn hardloopschoenen. Ik zal je vertellen dat je op die manier meteen leert, dat schoenen die fijn zijn om een paar kilometer op te rennen, niet geschikt zijn om een tocht van 20 kilometer op te lopen. Steek daarom wat geld in passend schoeisel, zowel voor het joggen als voor het hiken.

2: Niet willen investeren in geschikte sokken

Ook al heb je schoenen van honderden euro’s; met de verkeerde sokken krijg je alsnog last van blaren. Wandelsokken en hardloopsokken zorgen ervoor dat zweet goed wordt afgevoerd, zodat er geen wrijving ontstaat. Ook kunnen deze sokken extra steun of padding geven op plaatsen waar je dat extra kunt gebruiken.

3: Er op uit gaan zonder telefoon

Ik ben er echt een voorstander van om je telefoon soms lekker thuis te laten. Maar met hardlopen of het maken van een lange wandeltocht kan ik dat toch niet aanraden. Wanneer je onderweg in de problemen komt door bijvoorbeeld een onverwachte blessure, kun je makkelijk contact opnemen met het thuisfront.

4: Gaan (hard)lopen zonder Runkeeper

Dit hangt sterk samen met nummer 3 natuurlijk, maar een mobiele app zoals Runkeeper is eigenlijk onmisbaar. Wanneer je serieus aan het trainen bent om bijvoorbeeld de afstanden die je aflegt te vergroten, is het belangrijk dat je het aantal kilometers of de tijd die je daarvoor nodig hebt goed in de gaten houdt. Op die manier bouw je langzaam, stabiel maar vooral wijs je kracht en conditie op. Wanneer je een stappenteller hebt, werkt dat natuurlijk ook prima! Een groot voordeel van Runkeeper vind ik, dat de app door middel van GPS tracking en Google Maps precies bijhoudt welke route je hebt gelopen (en waar je bent, mocht je de weg kwijtraken)!

5: Niet genoeg water meenemen

“Oh, ik ga toch maar een uurtje weg. En ik heb net toch wel goed gedronken.” Voor je het weet ben je enthousiast afgedwaald, is het warmer dan je had gedacht of kun je echt wel een slok water gebruiken, en dan sta je (letterlijk) droog. Voor een halfuurtje hardlopen is dit niet zo’n probleem, maar voor lange wandeltochten is voldoende water echt een must.

6: Voor vertrek vet eten

Een patatje eraf rennen? Dat is er voor mij niet bij. Wanneer ik een vette of zware maaltijd heb gegeten komt die tijdens intensieve inspanningen gewoon weer naar boven!

7: Onvoldoende eten inpakken voor een lange tocht

Laatst heb ik een tocht van meer dan 5 uur gelopen op water en een reep pure chocolade. Aangezien je tijdens een intensieve wandeling al gauw 300 kcal per uur kan verbruiken, is dit gewoonweg onvoldoende. Ik kreeg de laatste paar kilometer last van duizeligheid en ik ben de rest van de dag misselijk geweest. Die fout maak je ook maar één keer!

8: Niet luisteren naar je lichaam

Raak je compleet buiten adem, of krijg je last van steken in je zij? Dat betekend dat je meer conditie moet opbouwen. Dat kost tijd, en daar moet je jezelf ook even de tijd voor gunnen!

9: Blessures negeren

Krijg je tijdens het (hard)lopen last van bijvoorbeeld je knieën, voeten of enkels? Stop met zware inspanningen en wandel rustig uit. Wanneer je echt een blessure oploopt, kun je daar niet alleen maanden of jaren last van hebben; ook wanneer je denkt dat je van het probleem af bent blijft dit een zwakke plek!

10: Te snel de draad weer oppakken

Heb je ondanks alles toch een blessure opgelopen? Neem dan de tijd om die te laten genezen! Op deze manier heb je minder snel last van een terugval en kun je uiteindelijk weer sneller aan de slag.