5 tips tegen stress

Stress is onvermijdelijk en in gevallen van nood zelfs goed voor ons functioneren. Daarentegen is een te grote hoeveelheid en langdurige stress niet goed voor je. Maar je spanningen zo maar de wereld uithelpen; dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig heb ik 5 tips tegen stress, zodat je weer snel met een meer ontspannen houding de wereld aankan!

1: Sta even stil

Ga bij jezelf te rade; waar komt je stress vandaan? Soms is de oorzaak simpel; je hebt het druk op je werk, of het zit allemaal even tegen. Het kan ook zijn dat je stress voelt om zaken waar je niet meteen je vinger op kunt leggen. Daarom is het belangrijk even een stapje terug te nemen om te constateren waar je jezelf gespannen over voelt. Wanneer je dat weet, kun je je gevoel beter relativeren en op zoek gaan naar een oplossing. Soms is dat door je schouders onder een probleem te zetten door wat extra werk te verrichten, of door een goed (maar misschien moeilijk) gesprek aan te gaan. Maar in veel gevallen is het om even de boel de boel te laten en om bewust rust te nemen.

2: Neem (echt) rust

Wanneer je rust nodig hebt, moet je er dus ook ├ęcht bewust voor kiezen om rust te nemen. Dat betekend dat je niet de was moet gaan doen, constant je e-mail moet checken of een sociale afspraak na moet komen waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt. Zet je telefoon op stil en onderneem even helemaal niets. Lees eindelijk je boek uit, houd een serie marathon of neem een ontspannend bad. Wanneer je jouw moment van rust serieus neemt, is de ontspannende uitwerking groter.

3: Beweeg

Sport en beweging is een bewezen remedie tegen stress. Spanning bouwt immers niet alleen op in je hoofd; het manifesteert zich ook in je lichaam. Hoofdpijn, stijve spieren en pijnlijke schouders zijn het gevolg. Ga daarom fitnessen, hardlopen, of beoefen een andere sport. Zelfs een lange wandeling kan een enorm positieve uitwerking hebben op stress. Bij een goede work-out maakt je hoofd namelijk endorfines aan, de geluksstofjes in je hersenen waardoor je jezelf prettig en ontspannen voelt.

4: Goede nachtrust

Extra rust is vaak een goede remedie tegen stress; waarschijnlijk heb je de laatste tijd slecht geslapen. Met een goede nachtrust heb je een betere mentale weerstand om de wereld aan te kunnen. Zorg er wel voor dat je niet te veel slaapt; een dutje is een prima manier om wat slaap in te halen, maar maak er geen gewoonte van en zorg ervoor dat je nachtrust er niet onder lijdt.

5: Gezelligheid

Kies voor goed gezelschap. Dat betekend dat je tijdens stressige periodes beter je tijd kunt doorbrengen met mensen die je energie geven, in plaats van mensen die energie kosten. Door gezellige contacten aan te gaan is het makkelijker om je zorgen naast je neer te leggen en deze in een ander daglicht te plaatsen.