Krachttraining als vrouw: 5 redenen waarom ook jij hier baat bij kunt hebben

Op krachttraining zit toch een stigma. Buffels in de sportschool die alles bij elkaar kreunen en smijten met gewichten. Anabole henkies die uit hun vel lijken te barsten. Zo wil je als vrouw toch niet worden? Een veelvoorkomende reactie is dan ook, “ik blijf lekker bij cardio!” Toch wil ik je vertellen dat krachttraining als vrouw zijnde een enorm uitdagende en prettige manier is om gezond te blijven en in shape te komen. En dat wanneer je wilt afvallen, je op de lange termijn zelfs meer vet verbrand!

Wat is krachttraining?

Iedereen kent het begrip “fitness” wel. Je gaat naar de sportschool en werkt daar aan je spieren en je conditie. Bij krachttraining werk je echter daadwerkelijk aan het vergroten van je spiermassa. Het is de bedoeling dat je langzaam maar zeker steeds sterker wordt.

Het vergroten van je spiermassa? Dan zie ik er niet uit!

Dat was mijn grootste zorg toen ik begon met krachttraining. Maar je hoeft er écht niet bang voor te zijn dat je er uit gaat zien als een vent, als je traint als een vent: Vrouwen bouwen niet zo makkelijk spiermassa op als mannen. Sterker nog; wij hebben daar gewoonweg niet de goede genen voor. Vrouwelijke bodybuilders hebben dan ook, tussen ons gezegd en gezwegen, altijd wat ‘chemische hulp’ (naast hun slopende routine van goed eten, veel slapen en ontzettend hard trainen). Je hoeft dus niet bang te zijn dat je een stierennek krijgt, of de rug van Yuri van Gelder.

Hoe gaat krachttraining in zijn werk?

Op de sportschool train je op de apparaten die bedoeld zijn om je spieren te versterken, of met losse gewichten. De sleutel bij krachttraining is dat je weinig repetities doet met meer gewicht. Dus geen drie setjes van 15 x 10 kilo, maar bijvoorbeeld twee setjes van 5 x 25 kilo. Dit sommetje is enkel om je een beeld te geven van de verhoudingen; wanneer je echt wilt krachttrainen zou ik jezelf echt even laten adviseren door iemand die daar verstand van heeft! Zo kun je op een verantwoorde manier bepalen hoe je het best kunt starten. Ook is het belangrijk dat je de oefeningen correct uitvoert, om blessures te voorkomen.

5 redenen waarom ook jij baat kunt hebben bij krachttraining

1: Grotere spieren verbranden meer vet

Alleen spieren kunnen vet verbranden. Hoe groter je spieren zijn, hoe groter hun behoefte is om energie te verstoken. Je stofwisseling wordt door krachttraining dus versneld! Wanneer je in het dagelijks leven de trap op loopt, of naar de supermarkt wandelt, verbrand je dus automatisch meer vet dan iemand die weinig spieren heeft. Je werk in de sportschool werpt met krachttraining dus langer zijn vruchten af!

2: Je lichaam wordt strakker en krijgt meer definitie

Vind je dat je platte billen hebt, of dunne benen, of juist dikke armen? Door krachttraining krijg je meer spierdefinitie. Hoewel er geen wondermiddelen zijn om probleemgebieden aan te pakken, is krachttraining de oplossing bij uitstek om je te concentreren op bepaalde spiergroepen.

3: Je krijgt sterkere botten

Door met zwaardere gewichten te trainen worden je botten versterkt. Tijdens het krachttrainen werkt het gewicht en de zwaartekracht op je botten, waardoor de dichtheid wordt vergroot. Daarom is krachttraining uitermate geschikt om botontkalking op latere leeftijd te voorkomen.

4: Je krijgt een betere lichaamshouding

Door je onderrug, bovenrug, buik en billen te trainen verbeter je je houding. Je staat automatisch meer recht-op. Daarbij zul je merken dat je minder moe wordt van het zitten op een bureaustoel, of wanneer je een langere tijd op je benen moet staan.

5: Krachttraining is leuk

Krachttraining is serieus sporten. Je moet je hoofd er bij houden om de oefeningen goed uit te voeren, en er zit enige techniek achter. Ik vind dat een leuke uitdaging, en een stuk spannender dan ‘blind op een fietsje zitten’. Daarbij is het leuk om je resultaten bij te houden, en jezelf vooruit te zien gaan. Het is in zekere zin grensverleggend! Veel vrouwen geven dan ook aan dat zij meer zelfvertrouwen krijgen wanneer ze krachttrainen.