Me-time: Tijd voor jezelf

Ben je de laatste tijd wat gevoeliger, heb je wat meer stress of voel je dat je weerstand achteruit gaat? Een paar uurtjes of zelfs minuutjes voor jezelf kunnen dé uitkomst zijn om weer wat rust in je hoofd te creëren. Maar eigenlijk hoort me-time in je dagelijkse routine, al is het maar voor even. Zo kost het niet zo veel moeite om je emotionele en je fysieke batterij op te laden. Door af en toe een “egoïstisch” momentje voor jezelf te nemen, blijf je de beste student / werknemer / ouder / persoon die je kunt zijn. En voorkomen is beter dan genezen! Daarom geef ik je wat tips voor jouw me-time: Tijd voor jezelf.

In 10 minuten kun je…

  • Een kopje thee voor jezelf zetten en even op de bank of op bed ploffen. Zorg dat er niemand om je heen is en dat je niet diep over één ding gaat nadenken: Laat de gedachten komen en gaan terwijl je je handen aan je drankje warmt.
  • Even naar buiten gaan. Al loop je maar een blokje om je huis heen: Met een fris windje door je haren zijn jouw gedachten even gereset. Luister geen muziek op je telefoon maar laat de andere omgeving echt even op je inwerken.
  • Lekker knuffelen met je huisdier! Je kat, hond, cavia of kanarie zal blij zijn met de onverdeelde aandacht die hij krijgt. En zorg ook dat je jouw onverdeelde aandacht geeft, en niet op de achtergrond de radio of televisie aanzet.

In een half uur kun je…

  • Een ontspannende douche nemen. Kies voor een fijne doucheschuim (of één van mijn favorieten, een douche-mousse) en spoel de zorgen van je af. Focus jezelf niet op het scheren van je benen of wat je daarna moet doen; geniet van het warme water dat je schouders weer een beetje los maakt.
  • Even helemaal verdwijnen in je favoriete boek. Doe dit op een stil plekje: Ga desnoods even buiten op een bankje zitten.
  • Een fijn voetenbad nemen. Wist je dat veel zenuwuiteinden in je voeten direct in verbinding staan met andere delen van het lichaam? Met een lekker verzachtend product maak je jouw relax-ervaring compleet.

In een uur kun je…

  • Een powernap doen. Ga lekker op bed liggen en geef duidelijk aan dat je even niet gestoord wil worden. Zet je wekker een uur later en geniet van de tijd voor jezelf. Val je niet zo snel in slaap? Maak je daar geen zorgen over. Je hoofd en je lichaam hebben baat bij de rust.
  • Eén, of misschien zelfs wel twee afleveringen van je favoriete serie kijken. Geef er je volle aandacht aan: Kijk dus niet op je tablet of je telefoon.
  • Iets lekkers klaarmaken in de keuken. Ik vind bakken het meest ontspannend: Je hebt snel resultaat en je kunt wat langer van je vlijt genieten. Zoek je wat leuke en gezonde receptjes? Kijk dan eens naar het recept voor deze gezonde muffins met notenmeel, of naar deze wortelkoekjes met kaneel.

In een dagdeel kun je…

  • Lekker naar de sauna gaan. Voor mij de ultieme manier om te genieten en te ontspannen! Natuurlijk kun je ook in je badkamer een spa-dagje houden, met wat heerlijke producten die net even wat meer doen dan je dagelijkse beauty-routine.
  • Op de bank kruipen met een pint onder een dekentje, je favoriete series of films kijken of lekker wegduiken in een boek of tijdschrift. Je komt alleen van de bank af als je naar de wc moet.
  • Een mooie lange wandeling maken. Het liefst in het bos of op het strand. En als je dan toch bezig bent, kun je lekker ontbijten of lunchen in een leuk strandtentje!